Dolby Atmos for musikk er her nå – Er du forberedt?

0

 


Dolby Atmos er den nye standarden


Surround miks for musikk har vært et tema som tidligere ikke har fått helt fotfeste i musikkbransjen. Det har vært snakk om 5.1, 7.1 og kvadrofoni uten at det har blitt noen standard etablert i stor skala.


Etter at Apple plutselig begynte å støtte Dolby Atmos i Apple Music sommeren 2021 kaster nå de fleste aktører med seg på toget. Tidal er med og det er vel nå bare tidsspørsmål før Spotify også velger sin Atmos standard. Dolby Atmos er en veletablert standard for film og i den senere tid har aktører som Netflix ytterligere forankret standarden ved å kreve Atmos miks på nye utgivelser.

 


Hva er Dolby Atmos for musikk?


Det finnes flere Atmos standarder, en rekke kanalformater for kino og for konsumentmarkedet. Fokuset i forhold til musikk er oftest i formatet 7.1.2 eller aller helst 7.1.4. Høyttaleroppsettet er L-C-R foran, L-R bak surround, L-R side surround og 4 «kvadrofoni» høyttalere i taket. På denne måten får man «to etasjer» med 360 graders surround lyd som koblet med hverandre horisontalt og vertikalt.

 

I prosjektet har man spor som kan panoreres i X/Y akser mot "beds" som er "master" utgangene til høyttalerne eller hodetelefon lytting. Et nytt konsept sett i forhold til stereo er "objects" Disse kan plasseres trinnløst hvor som helst i rommet og kan da være med på å fylle rommet mellom høyttalerne slik at opplevelsen blir mere omsluttende.  I Dolby Atmos Production Suite har man totalt 128 render kanaler fordelt på utganger for lytting og objekter.

 

 

Det finne flere prisklasser og nivåer man kan legge seg på etter ønske og behov samt maskinpark man har fra før. Man kan gjøre rendring internt i Macén med flere alternative metoder, med hodetelefon og binaural lytting eller med separate høyttalere i rommet. I enkelte tilfeller kan intern redering bli krevende for CPU å henge med på større prosjekter da det kreves en god del regnekraft. I slike tilfeller kan det være lurt å vurdere en ekstern rederer tilkoblet MTRX via Dante eller MADI. I sistnevnte løsning vil man også da beholde fordelene med zero latency for tracking med Avid HDX fordi man da ikke tvinges til å bruke Dolby Bridge driverne.

 


Ikke utsett prosessen, begynn på lærekurven nå

Stadig oftere hører vi fra våre kunder at plateselskapene krever Dolby Atmos på prioriterte utgivelser. Slik vi og mange med oss ser det er Dolby Atmos allerede hugget i stein som den nye standarden for musikk man må forholde seg til. Spørsmålet er: Hvor forberedt er du som produsent og lydtekniker på Dolby Atmos for musikk? Vi anbefaler å begynne på lærekurven og prosessen før forespørslene kommer inn.


Slik vi ser det krever Dolby Atmos mye kreativitet og samarbeide i alle ledd av produksjonsprosessen. Det holder ikke med noen «klangreturer bak og noen congas i taket». Prosessen for Atmos bør starte tidligere enn i miks. Den bør starte i produksjon, hvis ikke, noen ganger være tankene ved komposisjon. Først da har man et godt utgangspunkt for de virkelig interessante og vellydende Dolby Atmos mikser. Mye av det som er sluppet av kjente og ukjente til nå er rimelig kjedelig og langt fra det kreative potensialet som ligger i den nye 12 kanals konsument standarden.

 

Først må man vurdere hvilket nivå man skal legge seg på med tanke på teknisk utstyrsløsning. Dernest sette seg inn i teknologien, utvide faglige kunnskaper og finne dine 3D kunstneriske uttrykk som fungerer. Når ting begynner å falle på plass handler det om å justere din arbeidsflyt slik at du blir mer effektiv i alle ledd av produksjonen. Frykt dog ikke, alt dette går erfaringsmessig raskere enn man kanskje skulle tro. Dolby Atmos er også skikkelig inspirerende og gøy å jobbe med. Utfordringen kan heller være å holde litt igjen på de nye mulighetene. "less IS more" med Dolby Atmos.  

 


Vi hjelper deg gjerne

Så langt har ProLyd levert mangfoldige løsninger for Dolby Atmos for musikk og for film. Vi kan bistå deg med denne prosessen og gjøre den så enkel som mulig. Dette kan være alt fra å hjelpe deg med å finne ut av hvilket utstyrstekniske nivå som er best å legge seg på for deg med tanke på om du gjør tracking og/eller miks. Er det best for deg å være «in the box» eller bør du heller ha en ekstern render server? Høyttalere, monitorkontroll, software, infrastruktur, kontrollere, romtuning, installasjon. Vi kan levere komplette- eller tilpassede løsninger for dine behov, også forberedt for investering i flere faser fremover i tid.


ProLyd samarbeider tett med Dolby og vi kan bistå med svar på alt du måtte lure på runt Dolby Atmos for musikk: Teknologisk løsning, effektiv arbeidsflyt og leveranseformater. Vi setter gjerne også våre kunder i kontakt med Dolby direkte i forbindelse med leveransen.


Kontakt oss gjerne for en Dolby Atmos prat med Chris eller Johannes på telefon 23199600.